Nižší vývoz do USA se týká především Číny, která se však pomocí subvencí snaží svůj vývoz udržet a směřovat například do Evropy.
Export tvoří důležitou součást příjmů čínského státu. Největší rival Ameriky se totiž sám potýká s vnitřními problémy, hlavně „nedostatečnou efektivní poptávkou“ obyvatelstva. Číňané jsou stále relativně chudí a spoří i kvůli problémovému důchodovému systému.
Čínská vláda proto v novém patnáctiletém plánu navrhuje masivní reformy fiskálního systému, které mají zmírnit vnitřní předlužení.
Podle prominentního ekonoma Yuekai Securities Luo Č'-chenga, který se účastnil hospodářských sympozií premiéra Li Čchianga, bude vláda klást větší důraz na využívání rozpočtu k řízení ekonomiky.
Plán zahrnuje posílení centrálního rozpočtu a přesun části dluhových povinností místních vlád na centrální úroveň. Současně počítá s posilováním přímých daní, například daně z nemovitostí.
Regionální vlády se v Číně potýkají s obrovskými dluhy a skrytými závazky. Na investice, které táhnou čínskou ekonomiku, si napůjčovaly obrovské sumy. Nyní mají problémy se splácením, protože vysychají jejich příjmy z prodeje pozemků firmám a kvůli klesajícím cenám mají problémy i developeři. Čína má pořád problém transformovat svůj ekonomický model od masivních dluhových investic směrem k technologiím a spotřebě.
Česko ve zbrani
Svět se tak fragmentuje do soupeřících bloků, které svírají Evropu. Pro exportně orientované ekonomiky jako Česko nebo Německo to představuje podstatný problém. Nedávno navštívil Česko prezident německého ekonomického institutu ZEW Achim Wambach, který varoval před přílišnou závislostí na automobilovém průmyslu a volal po sázce na pokročilé technologie.
I Wambach však věří, že německý „autoland“ může přežít levnou a kvalitní čínskou konkurenci, když prostě přesměruje produkci do třetích zemí. „Pokud si uvědomíte, že světová ekonomika roste o tři procenta ročně, tak rozvíjející se ekonomiky jsou v nižších fázích rozvoje, kdy nejprve máte kolo, pak motorku a nakonec auto. V určitém okamžiku se tito lidé vrhnou na auta. Po celém světě uvidíme mnohem více aut,“ uvedl na své přednášce na CERGE-EI.
Při prokazatelně vyšších nákladech na produkci však budou mít Německo i Česko stále konkurenční problém. Auta vyrobená v Evropě budou dražší. Jediná cesta je prodávat výrobky s vyšší přidanou hodnotou, což v případě německých aut může fungovat, ale značka „Czech Made“ zatím moc silná není.
V Česku sice vznikají silná odvětví nové ekonomiky jako herní průmysl či sofistikované IT služby, ale hlavní je pořád zpracovatelský průmysl, v poslední době hlavně ten zbrojní, který má plné zakázkové knihy na roky dopředu. Možná že právě zbrojaři či jaderné strojírenství v souvislostí s dostavbou Dukovan budou pro Česko znamenat technologický skok dopředu.
|