Jaká je vaše nejdůležitější rada začínajícím podnikatelům a startupistům?
|
|
Jan Galgonek, CEO Mind2FLO :
Pokora. K podnikání samotnému i k lidem v okolí, ke konkurenci, k investorům. Někdy pak taky postrádám u startupistů a začínajících podnikatelů selský rozum. Setkávám se s tím, že mají načteny spousty příruček a knih o tom, jak se staví startup, jak a v jakých fázích se do něj investuje, jak má vypadat rozložení podílů, a přitom v pozadí zůstává zájem a fokus na byznys samotný. Možná mi kolikrát chybí u začínajících podnikatelů a startupistů vyzrálost a zkušenosti leaderů. Mám velmi dobré zkušenostmi s lidmi, kteří si nejprve vyzkoušeli svět korporace, než se vrhli do samotného podnikání. Sám jsem enormně čerpal z této zkušenosti v začátcích svého podnikání. Člověku to dá velký rozhled, urovnání myšlenek i organizovanost, time management a souvislosti v rámci finančního řízení firmy nebo základů obchodního práva pro samotné podnikání.
Kryštof Hilar, spoluzakladatel a CTO ThreatMark:
Chtěl bych všechny nejdřív varovat. Lidské bytosti jsou ve svém uvažovaní nepřesné a mojí radu ovlivní všemožná kognitivní zkreslení od efektu „Já jsem to věděl“ až po předeterminovanost. Musel jsem to zmínit, Daniel Kahneman i Nicholas Taleb by mě budili ve spánku, kdybych to neudělal (smích).
Každopádně: na první místo bych umístil jednoznačně „start with why" ve fázi product market fit, protože je potřeba pochopit, v jakém světě by byl ochotný potenciální zákazník za něco své dolary vyměnit. Cokoliv vás přitom napadne, je jen hypotéza, kterou je potřeba co nejrychleji verifikovat. Je jednoduché něco dlouho budovat za peníze investorů a přidávat další features, ale většinou to není správná volba.
Další na řadě je škálování. Jakmile s tím firma začne, naškáluje se úplně všechno, včetně problémů. Z drobné neefektivity se stane velká, z malého chaosu chaos obrovský. Dle mého názoru je extrémně důležité mít jistotu, že to, co chceme zvětšit pomocí venture fundingu, je to pravé. V týmu pěti jednorožců, kteří sedí v jedné místnosti, pracují 16 hodin denně a jejich sen je vybudovat skvělou firmu, je možné změnit produkt ze dne na den. Když se z toho stane firma o sto lidech, kde vedle unicornů pracují i ti „průměrní“ a kde každý má pouze omezený kontext a všichni mají v mysli vypálený status quo, nezměníte už vůbec nic.
Moje rada tedy je: vyřešit problém, který má dostatečné množství lidi, a extrémně agresivně pracovat na tom, aby se k nim dostalo řešení dostalo.
|
|
Jakou část práva považujete za důležitou, ale lidi na ni zapomínají?
|
|
Jakub Krůta, Senior Legal Counsel v Rockaway Capital:
Nabývá na stále větším významu kombinace lidských práv a norem týkajících se ochrany soukromí a technologií. Hezkým konkrétním příkladem v době covidové bylo, když některé státy – naštěstí většinou nikoli Evropské – nařídily svým občanům užívat aplikace, které nepřiměřeně sledují lokaci uživatele v zájmu snazšího trasování anebo dodržování karantény, nebo aplikace, které pouze na základě algoritmů a bez vstupů člověka rozhodují o nařízení karantény či zákazu užívání veřejných služeb. Lidem málokdy dochází, že v takových situacích není aktivováno pouze stále omílané GDPR, ale i základní lidská práva a svobody, které jinak máme tendenci vnímat jako jakýsi abstraktní pojem. Myslím, že s vývojem umělé inteligence a „surveillance kapitalismu“ bude propojení zmiňovaných právních oborů čím dál důležitější a právníci by se o něj měli zajímat.
Jakub Rod, Chief M&A Counsel v Rockaway Capital:
Právo a společnost jsou propojené, vzájemně se identifikují a do určité míry je důležité, aby se právo vyvíjelo bok po boku progrese společnosti. Přijde mi, že na tuhle souvislost se někdy zapomíná – minimálně, že právní institut nemá dostatečné nástroje na to, aby držel krok s moderní „fast-paced high-tech” dobou. Vidím určité srovnání v tradičním školství, které se brání přizpůsobit s potřebám dětí a společnosti, která je úplně někde jinde než před několika desítkami let.
|
|
Která inspirativní knížka vás nejvíc ovlivnila a měli bychom si ji přečíst?
|
|
Zuzana Prokšová, manažerka marketingu ve Vivantis:
Těch knížek je vícero. Každá kniha, která mě oslovila, se vztahuje k nějaké aktuální životní situací nebo problému, který jsem v tu dobu řešila. V posledních dvou letech mně nejvíce oslovila kniha Mariana Jelínka Vnitřní svět vítězů. Tehdy jsem hodně řešila, jak správně postupovat, když je práce fakt fůra a do toho se přidají i další problémy. Hledala jsem způsob, jak se z toho nezbláznit. Pan Jelínek v knize hezky píše o správném nastavení mindsetu a duševní hygieně.
David Rakušan, investiční manažer v Rockaway Blockchain Fund:
Za poslední léta to byla kniha Lifespan: Why We Age – and Why We Don’t Have To od Davida Sinclaira, v USA i v ČR se stala bestsellerem. Píše o anti-agingu neboli prodlužování života a biohackingu, nicméně relativně sofistikovaně a vše je podložené vědeckými studiemi. David Sinclair je profesor na Harvard Medical School, vede zde výzkumnou laboratoř. Kniha mi otevřela oči v tom, že se medicína posunula za posledních několik let nesmírně daleko a že existují způsoby, jakými člověk může žít déle, že se věda rychle posouvá v chápání procesu stárnutí a že s tím každý může něco dělat v každém věku. Já už jsem implementoval třeba půst, který vyčistí tělo. Pokud vaše tělo nemá přísun žádných kalorií, začne v energii čerpat nejen ze zásoby tuků, ale i ze škodlivých věcí, jako jsou rakovinotvorné buňky nebo špatně složené proteiny. Půst zároveň pomáhá výrazně snižovat hladinu cukru a vysoká hladina cukru je pro tělo jed. Kniha Davida Sinclaira je čtyři roky stará, ale existuje i podcast, kde jsou všechny informace aktuální.
Kdybych nepracoval v blockchainu a Web3, dělal bych biotech a asi bych investoval v biotechnologiích. Myslím si, že tento perspektivní sektor prochází revolucí a také dlouhodobě poroste.
|
|
Kde hledáte inspiraci pro další nápady?
|
|
Uljana Donátová, tisková mluvčí a PR manažerka MFF KV:
Všude možně! Při práci na festivalu člověk buduje zkušenosti a z nich vychází. Speciálně naše práce se obměňuje, protože se obměňuje obor. Pracujeme s novináři a já musím průběžně sledovat, jak se mediální scéna vyvíjí. A za těch dvacet let se diametrálně změnila. Tehdy sice internet fungoval, ale neexistovaly sociální sítě a i struktura novinářů byla jiná. Rychlost práce se proměnila. Teď, když se něco odehraje, je to v podstatě v přímém přenosu. Pro nás je důležité sledovat trendy, vývoj i to, jak se mění charakter jednotlivých médií, trendy ve zpravodajství, v publicistice a podobně.
Max Palko, investment associate v Rockaway Capital :
Snažím se hledat trendy, které jsou v určitých oblastech, v nichž chceme investovat, v kolektivu mám hodně inspirativních lidí. Při práci se snažím mít oči otevřené. A třeba mě to někdy inspiruje i k založení firmy, ale zatím jsem tak silnou myšlenku neměl. Je třeba hledat všude, kde to jde.
|
|
Jak si zachovat chladnou hlavu, když jde ve firmě do tuhého?
|
|
Antonín Kočí, ředitel nakladatelství Euromedia Group:
V tom byly poslední dva roky úplně typické. Ukázalo se, kdo a jak k situaci přistupuje. Mnoho nakladatelství se stáhlo a řeklo: „Když je krize, knížky si pošetříme, zmenšíme výrazně počet vydaných titulů a počkáme si, až se krize přežene a knihkupectví se otevřou.“ Ale my jsme velká firma, která před sebou hrne spousty titulů. Rozhodli jsme se, že je škoda posouvat jejich vydání třeba o půl roku. Já osobně jsem zvyklý ze sportu, že když se objeví nějaká překážka, je to výzva, která mě nabíjí, ne něco, čeho bych se měl bát. A příště už vím, že jsem ji přeskočil a že se pravděpodobně objeví další, o něco vyšší, a mě láká zkusit přeskočit i tu. Proto si myslím, že jsme covid jako firma výborně zvládli.
Karel Och, umělecký ředitel MFF KV:
Jedna z nejdůležitějších složek mé práce je tým. Žádný umělecký ředitel nemůže svoji práci dělat bez skupiny lidí, kteří s ním delší dobu spolupracují, které respektuje, na jejichž názory se těší, na ty sáhodlouhé debaty o filmech, ale nejen o nich. Diskuze jsou to velice osobní a zásadní.
Projít obtížnými okamžiky, tak jako bylo loni nucené zrušení 55. ročníku MFF KV, dokáže jenom semknutý štáb lidí. A to se stalo.
Semknutost je ale i zdrojem pro kladné vnímání akce – ať už laičtí, nebo profesionální diváci a návštěvníci karlovarského festivalu ji mohou z celého týmu cítit. A to se celého štábu, protože nejen parta dramaturgů dělá festival. Tahle dobrá energie se vždy dostane ven a návštěvníci jako by chtěli být její součástí. Na festivalu to vytváří nádhernou atmosféru.
|
|
Rockaway Insider je pravidelný newsletter, v němž osobnosti, které stojí za investiční skupinou Rockaway Capital a úspěšnými firmami z jejího portfolia, přinášejí své praktické rady, osvědčené postupy a inspirativní myšlenky. Nechte si v byznysu poradit od těch nejpovolanějších.
|
|
|
|
|
|